swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Ningbo 1 maj

Publicerad 2015-05-03 10:53:00 i Ningbo, Kina

Bilder tagna under morgonpromenaden med danska lånelabradoren Coco. Nästan 30 grader varmt och inte en demonstrant så långt ögat kunde nå.

Det här kan vara förklaringen till Kinas trafikproblem. Inom detta område övningskör man. Oklart om man också kör upp inom samma område.
Ja, jag vet att man ska ha photoshopade bilder på bloggarna men det kommer inte att hända på ett tag. Det finns inte tid för det just nu. Men om jag hade gjort något åt bilderna skulle det synas bättre att det hänger långa tarmar på tork utanför fönstret.
Jag vet inte varför jag tänker på mamma när jag ser den här maskinen. Det är en sån här man stoppar in en peng och sedan ska man styra en gripklo och försöka få tag i något som finns i.Tjejerna har provat sådana tidigare, men då har de varit fyllda med gosedjur eller godis, inte cigaretter.

Vi passerade en uteservering och kunde inte låta bli att kika in genom vad som visade sig vara dörren in till köket...

Ingenting är vad man tror. Till och med stenarna är konstgjorda.
Bröllopsbilar. Svårt att slita Linnea därifrån
Men vad annat kan man förvänta sig, lyxbilar i varje gathörn? Vi bor i Hi-tech district. Hur kan det bäst illustreras om inte så här?

Appropå bilar horde jag berättas av en som känner en bilförsäljare på Ferrari här i Ningbo. Han sålde en vit Ferrari till en ung man som nöjd åkte därifrån. Samma kund kommer sedan in veckan efter och säger att han tycker om gult. Försäljaren, som inte är kines förstår först inte vad han menar utan frågar om han verkligen tänkt igenom saken att måla om en bil som är helt ny. Nej, nej. Jag vill ha en till. Man ska ha i åtanke att om man importerar en bil hit får man betala dubbelt så mycket för den. En bil som kostar en miljon utomlands kostar två här. Det är någon form av lyxskatt man måste betala. Ändå såg jag tre olika porschar på väg till IKEA sist. Det rör sig om en sträcka på 6 km.
 
Kina-kontrasternas land
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela