swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Sommaren är här

Publicerad 2016-04-08 18:11:23 i Ningbo, Kina

Jag fick precis höra att denna vinter har varit den kallaste  i Ningbo på 50 år. Och det har varit kallt. Inte så många dagar med snö, men kylan har ändå krypit in under skinnet.  Nu sedan några veckor tillbaka har det äntligen vänt. I eftermiddag tog Elsa och jag en cykeltur och det var riktigt skönt att få njuta av sol och värme igen. En dag som denna är ångesten stor över att min tid i Kina är över om mindre än två månader. Jag är inte redo att lämna detta land.
 
 
Varmt, skönt, fullt med blommor, doft av nyklippt gräs och till och med fågelkvitter.
 
 
Tjejerna och jag diskuterar varje gång vi kommer hit vilket värde utsikten i de nybyggda huskomplexen vägg i vägg med IKEA har. Jag personligen tror att värdet måste vara i klass med havsutsikt. Döttrarna är inte lika övertygade.
 
 
När jag ser denna mur ångrar jag att jag inte ansträngde mig mer på kinesiskalektionerna. Den verkar ha en spännande historia att berätta...
 
 
Önskar alla en trevlig helg!

Kommentarer

Postat av: madabouttea.se

Publicerad 2016-04-08 21:04:44

Vad härligt! :)

Postat av: Amanda

Publicerad 2016-04-10 23:10:24

Kul att läsa din blogg. Jag och min familj kommer att flytta till ningbo i sommar. Hade varit kul att få lite tips om framförallt skolorna i ningbo. Våra barn blir 15 och 16 i år.

Svar: Ni är så välkomna till Ningbo! Jag har svarat dig privat så ett lååångt mail väntar i din mailbox.
Åsa Olofsson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela