swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Science night

Publicerad 2016-03-31 07:37:31 i Ningbo, Kina

Medan jag legat sjuk i en veckas tid har övriga i familjen varit betydligt aktivare. Klasserna 4, 5 och 6 har sedan det kinesiska nyåret arbetat med självständig forskning i science och igår var det science night där arbetena presenterades. Föräldrar, lärare, jury och elever fick ta del av arbetena och det är så imponerande att se dessa duktiga, kreativa och ansvarstagande elever. Kraven på eleverna är höga, och det är inte alltid lätt, men utvecklingen de får på köpet är svårslaget och saknar svensk motsvarighet. Varenda gång jag besöker skolan slås jag av att det är sådan klasskillnad på denna och den svenska skolan. Resurserna är sämre här och ändå är standarden på undervisningen sä mycket bättre.
 
Att se sin 11-åriga dotter stolt och glad presentera sin hypotes, resultat och slutsats på engelska inför alla som kom fram var både stort och rörande. Hon lyckades imponera juryn och vann priset som bästa science project i sin klass. Jag har aldrig någonsin sett Elsa så glad och det var en väldigt känslofylld kram vi gav varandra efteråt. Så mycket man önskar att alla barn någon gång får uppleva känslan av att verkligen lyckas.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2016-04-01 14:19:28

Bästa Elsa! Du är helt fantastisk. Grattis! Kramar

Svar: Elsa hälsar och tackar!
Åsa Olofsson

Postat av: Elenor

Publicerad 2016-04-21 14:54:59

Heja Elsa! Jag är imponerad:-)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela