swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Dags att återvända

Publicerad 2015-03-11 02:28:51 i Ningbo, Kina

 
Nu är det dags att lämna Umeå/Holmsund/Sverige igen. När man precis har börjat vänja sig med den nya lägenheten på Berggatan i Holmsund, rena offentliga toaletter, svensk mat och frisk luft så ska man ställa om sig på att mentalt byta värld. Det är betydligt svårare än det låter även om de båda världarna har så mycket bra att erbjuda och trots att jag ser framemot att ta del av allt som finns på båda ställena. Det borde inte vara svårt men eftersom det är två helt olika liv så tar det en stund för hjärnan att förstå omställningen. För övriga familjen är lite enklare. De vill HEM till Kina, men för mig som varit mer i Sverige är balansgången svårare. Jag har svårare att släppa de som finns kvar här. Möjligtvis beror det på att jag är lite trögare än de andra också...

Livet i Kina är så bra som det kan bli och det kommer att bli de sista månaderna med många av skandinavierna som flyttar tillbaka till Sverige för gott till sommaren. Och jag kommer definitivt inte att sakna den blaskiga, regniga vintern som varit i år. Som jag hade sett framemot att åka mycket skidor nu när jag varit hemma. Fyra gånger blev det. Å andra sidan är dessa gånger oslagbara upplevendemässigt. Att åka skate efter isen längs Obbolas kust i solnedgången tillsammans med Liza var en höjdpunkt. Så också att träffa kompisar och släkt, även om jag inte hann med så mycket som jag tänkt. Ett oväntat och mycket efterlängtat jobberbjudande som projektassistent på Umeå Universitet gjorde att allt fokus hamnade på det. Lyckan att kunna orka arbeta igen efter många års sjukskrivning är obeskrivbar. När jag suttit och skrivit har kroppen fyllts av ett lyckorus. Men det och heltidsstudier har gjort att jag fått göra avkall på annat men det har det varit värt. Att jag faktiskt orkat arbeta är ett mått på att jag, tillsammans med min kinesiska läkare, har lyckats vända den mörkaste, svartaste avgrund som jag befunnit mig i och nu kan för första gången kan blicka framåt. Nu är jag mer laddad än någonsin att fortsätta träna och fokusera på den framtid som faktiskt verkar finnas för mig med. Per och Kina har möjliggjort den här vändningen och det kommer jag alltid att vara tacksam för.

 

Jag tar ett sista djupt andetag och andas in frisk, oförorenad luft, pussar på Liza en sista gång och går tillsammans med tjejerna på flygen som via Stockholm och Köpenhamn tar oss till Shanghai. 18 timmar senare sadlar jag om till att bli kines igen.

 
Malaysia/Borneo jan 2015
 
 
 
Kina januari 2015
 
 
 
Umeå januari 2015
 
 

Kommentarer

Postat av: j.

Publicerad 2015-03-11 13:39:42

Hej!

Kul att läsa att du mår bra :) När kommer du hem nästa gång?

Svar: Hej vännen. Tack. Du var en av dem jag ville träffa men som aldrig blev av. Vi kan väl göra ett nytt forsök i juni när jag kommer tillbaka. Ser framemot att gå en vända runt Nydalasjön med vovvarna och dig. Sköt om dig!
Åsa Olofsson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela