swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Middag med affärsmän

Publicerad 2015-04-23 07:34:33 i Ningbo, Kina

I går kväll fick jag följa med på en av Pers affärsmiddagar. Seth skulle avtackas och det var representanter från Kina, Norge, USA och förstås också Sverige. Jag tillförde inte mycket till stämningen runt bordet då jag mest satt och lyssnade och försökte lista ut hur man ska bete sig vid en affärsmiddag utan att skämma ut sig allt för mycket. Maten var inte riktigt i min smak; det var allt från sköldpadda till oidentifierbart kött men det fanns lite grönt att äta. Stämningen var väldigt avslappnad och det var många ämnen som avhandlades, allt från trafikregler till det amerikanska rättssystemet. Jag fick höra många historier bland annat om vissa översättningar som blivit lite fel. Det konstaterades att många översättningar är gjorda av Google på den tiden innan Google förbjöds och det är inte alltid helt lyckat. Men man måste dock ge kineserna en eloge att de försöker.
 
En skylt som Ove, norrmannen berättade om satt intill en ganska brant trappa upp till Chiang Kai-sheks tidigare hus. Den skulle varna för att man skulle gå försiktigt och visade en utspärrad hand som hölls upp, ungefär som att en polis skulle signalera stopp. På skylten stod det Please look out for a loose foot. Väldigt roligt tyckte jag.
 
Annars har veckan bestått av studier och flera besök på skolan. Förra veckan var det drama night då Alexandra och Linnea skulle vara med. De hade inte sett fram emot den kvällen, då framträdanden inte är det som de uppskattar mest, men väldigt nyttig träning. Det gick bara bra för dem och jag slogs återigen av vilken skillnad det är mellan skolan i Sverige och den här. Eleverna hjälps åt och tar hand om varandra på ett helt annat sätt än hemma. Det är väldigt roligt att få vara där och se hur de utvecklas.
 
I tisdags var det Talent Show på skolan och då stod Elsa på scenen och sjöng svenska nationalsången tillsammans med en kille från åttan som spelade flöjt. Var hon fått den intresset och modet att stå ensam på scen och sjunga är obegripligt men hon var så fin insvept i den svenska flaggan. Och bra framträdande gjorde de dessutom, så det var en mycket rörd mor som stod där i publiken. Och vilka talanger det finns bland dessa barn. Han som vann gick i femman tror jag och hade en ton som höll världsklass. En blivande världsstjärna på operascenen.
 
Dags att snart bege sig till skolan snart för Science night.
 
Fler skyltar
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela