swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Formel 1 och annat i Shanghai

Publicerad 2015-04-23 06:13:31 i Ningbo, Kina

Åter hemma efter en fantastisk helg i Shanghai. Per, Alexandra och Linnea har sett Formel 1 hela helgen, något som tjejerna har sett framemot länge. Elsa och jag är inte lika bilintresserade så vi besökte bland annat Shanghai Science and Technology Museum, Tianzifang och hann även med lite shopping på fakemarket. 

Fredagen ägnades åt läkar- och tandläkarbesök. Jag har bara hört bra saker om Shanghai United Family Hospital. Sjukhuset befriade alla förväntningar och frågan är om det inte var snäppet bättre än svenska sjukhus. Toaletterna på ett kinesiskt sjukhus innebär hål i golvet och de är inte trevliga. Det är bara i yttersta nödfall jag går på ett sådant för i dem är det inte särskilt trevligt att se eller lukta på. Golvet runt hålet är ofta blött av urin och blodiga bindor ligger utspridda. Men här var det en riktig toalett, den var ren och doftade till och med citron! Lyx för att vara Kina!

Effektiviteten var enorm och det vara bara att gå mellan undersökningarna. Min läkare konstaterade att gallblåsan måste ut eftersom den var infekterad och väggarna förtjockade men eftersom jag hade ett anfall tidigare under veckan ville han vänta fyra veckor så att den stabiliserade sig. Tydligen tar man den akut eller så väntar man den tiden. Fick även starkare mediciner för magsäcken och det fungerar bra, slipper nu den värsta smärtan varje gång jag äter.

Vi bodde på hotellet med stort H. Per hade genom kontakter fått bra pris på Grand Hyatt, ett lyxhotell mitt i Pudong. Vi bodde på 70 våningen och utsikten var svindlande. Varje gång vi åkte hiss nämnde en röst att om hissen störtar så skulle man antingen ligga ner eller absolut inte ligga ner, ingen av oss uppfattade vilket. Frågan är om det spelar någon roll… Efter att ha ätit middagar ute i stan ägnades resten av kvällarna i den varma jacuzzin, varma källan och simbassängen. Jag kan säga att det inte var lätt att åka därifrån, det kändes som att jag och hotellet inte var klara med varandra.

Vädret var perfekt, svensk sommarvärme och Per och tjejerna hade två bra dagar på Formel 1. Det har varit en dröm för framför allt Linnea att få åka dit och jag vet inte var de fått sitt bilintresse ifrån. Linnea är som ett vandrande uppslagsverk när det gäller bilar, modeller, motorstorlek och annat som jag inte har någon aning om. Hon har bestämt att om hon inte blir sjuksköterska när hon blir stor ska hon bli Formel 1-förare. Kanske Per inte längre kommer att anse att hästar är särskilt dyr hobby trots allt…

 

Tjejerna nedanför Oriental Pearl Tower.  Hela helgen var det varmt och skönt och det var en mycket behaglig stämning i stan. Shanghai är nog en av världens trevligaste städer.

 
 
Nedan syns kapsylöppnaren, Shanghai World Financial Center , och strax framför ligger Jin Mao tower där vi bodde. För första gången fick vi se Shanghai tower färdigbyggd, Kinas högsta byggnad.
 
Det tog ett tag innan jag vågade gå till rummet. Som synes är det öppet hela vägen ner till receptionen på 54 våningen. Svindlande.
 
Från hotellrummen kunde man se ut över hela Pudong. Från den här vinkeln ser Oriental Pearl Tower och de andra byggnaderna ganska små ut. Kinas högsta byggnad (och en av världens högsta) ligger intill men syns inte på bilden. Där ligger också världens högst belägna hotell, Park Hyatt. Känns som att det här räcker... Rutan ut var lite smutsig och vi skämtade om att de borde tvätta dem lite oftare. I morse vid frukosten åkte en lift förbi fönstret med tre män på väg att pusta dem. Endast en var säkrad i lina och alla såg helt oberörda ut över att befinna sig omänskligt högt upp i luften...
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela