swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Kontakt på distans

Publicerad 2014-12-28 02:30:00 i Ningbo, Kina

Om man har varit gifta länge och maken befinner sig i Kina och resten av familjen i Borneo ser mailkonversationen ut som följer. Lite bakgrundsfakta: igår tappade jag min telefon i golvet när jag var på gymet och displayen är numera vackert krackelerad. Till saken hör att det inte är första gången jag dräller med mina telefoner. Fast det här är nog rekord; just denna köptes i september. Resan som nämns är ut till Klias river för att se apor, fåglar och krokodiler. Coco är vår lånelabrador.

Åsa
Visst har du fått Elsas mail?  Alltså det som skickades från hennes adress. Jag får glasskärvor i fingrarna när jag mailar från min.

Per (till Elsas mail m rubrik TIPS FRÅN PAPPA)
Håll hårt i telefonen. Låt Mamma bara låna den korta perioder och under övervakning

Åsa
Du är ju rolig så här på kvällskvisten.

Har bokat resan. Kostade 100 ringit per styck jämfört med 190 här nere i receptionen. Fortsätter det så här har jag snart sparat ihop till en ny display.

Per
Med sådan inspiration är det lätt att vara rolig.

Jag och Coco ligger i soffan och äter chips.

Åsa
Låter behagligt. Ayi hade med sig dammmsugare sist. Hon var mycket road över allt skräp som fanns under soffdynorna.

Om jag får bestämma går jag och barnen och lägger oss nu. Åker kl 13.30 i morgon och kommer åter ca 21.30. (Om ingen krokodil tar oss)

God natt

Per
Då önskar jag krokodilerna smaklig måltid och hoppas att du har bättre koll på barnen än du hade på telefonen....

Åsa
Den här konversationen....

Per
Utan verklighetsförankring?

Per
Obefogad?

Per
Tagit ur luften?

Per
Jag börjar bli ganska less på batteritiden på min telefon, kan inte du låna den när jag kommer till Malaysia?

Alexandra skakar på huvudet som så många gånger förr och konstaterar att -den här familjen alltså... Hon gruvade sig nog lite för vad Appu skulle tycka om hennes familj. Själv tycker jag att det är lite tråkigt att han inte förstår svenska. Han missar liksom hur roliga vi är.

För första gången under en resa har jag tid att ägna mig åt bloggen, men nu är nätverket så dåligt att det inte går att ladda upp bilder. Ni får helt enkelt hålla er till tåls!

Hoppas att ni fortfarande har en skön julhelg där hemma.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2014-12-29 17:29:27

Haha! Underhållande. Och ännu mer glädjande att se att ni inte satt på nåt flyg igår. Oroliga timmar här. Skräms inte så där.. Se till att komma hem snart istället! Kram!

Svar: Tack för omtanken! Jag fick veta vad som hänt av en kille på gymet och sedan dess har nyheter om det försvunna AirAsia-planet sänts dygnet runt. Som jag skrev hände samma sak när vi var i Malaysia sist också. I dag är det riktigt dåligt väder med regn och åska så det kommer att bli en nervös väntan på Per som anländer med AirAsia i natt. Det är förstås inte sannolikt att det händer igen, men visst kommer det att kännas när vi ska åka hem med samma flygbolag. Vi ses definitivt! Kram!
Åsa Olofsson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela