swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Förtida jul

Publicerad 2014-12-21 18:30:15 i Ningbo, Kina

I dag har vi firat jul. Den blev tidigarelagd av flera skäl. Dels är det business as usual här i Kina den 24:e så Per har vanlig arbetsdag och dels åker jag och tjejerna åker till Borneo den 23:e.

Det här är andra året som vi inte är hemma på julafton och längtan till Sverige är stor för tillfället. För mig är julen den bästa högtiden och nu saknar jag de där hemma mer än nånsin.

Eftersom jag älskar allt som har med julen att göra så har jag alltid börjat tidigt för att hinna pyssla och baka så mycket som möjligt med barnen. De två äldre är inte lika entusiastiska längre men Elsa är fortfarande med på noterna. Och vi har bakat pepparkakor i två omgångar, gjort julgodis, bakat lussekatter och tunnbröd. Men det är inte lätt att få till ett svenskt julbord. Att få tag i bra köttfärs är svårt och först måste man rensa ut alla tvivelaktiga delar ur färsen innan man tillagar den. Att jag ens anstränger mig att rulla färsen är obegripligt eftersom de ändå ser ut som platta klumpar när de är färdiga. Var är mamma när man behöver henne som bäst? undrade jag medan jag stekte dem. Hennes köttbullar är perfekta. Någon julskinka har vi inte heller hittat så vi tog det som var mest likt, oklart vad. Utan nitrit blir den inte färgmässigt vacker och när jag skar upp den ramlade griljeringen av. Varmkorvar från IKEA förvandlades till prinskorv. Några krustader att bränna hittade jag inte heller, men trots allt blev det faktiskt en riktigt god julmiddag. Inte vacker, men god.

Jag tände också ett extra ljus för pappa som idag skulle ha fyllt 73 år...

God Jul allihopa. Lyckos er som har allt det roliga kvar!

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2014-12-23 00:18:21

God jul-kramar till er alla. Vi härhemma saknar er galet mycket.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela