swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Mira

Publicerad 2014-04-18 19:39:20 i Allmänt

Efter två veckor av ständiga bakslag när det gäller min rehabilitering av nacken har de få livsandar som finns kvar äntligen vaknat till liv. När det är påsk hemma är det högsommarvärme här. Det blommar och doften av nyklippt gräs sprider sig. Barnen har dock koll på att det är påsk hemma. De saknar sina kusiner särskilt mycket nu, eftersom de träffas varje år i fjällen och påskar tillsammans. Elsa har varit bekymrad över hur det ska bli med den saken nu. Ett tag funderade vi på att skicka ut henne och påska här. Det hade varit väldigt, väldigt intressant att se kinesernas reaktion när det knackar på en påskkärring hemma....ärligt talat undrar jag om de skulle se någon skillnad. Vi är ju konstiga oavsett, så lite färg i ansiktet, en hilka och en kvast gör nog varken till eller från.
 
Jag har precis kommit hem från en lång cykeltur i den kinesiska natten. Dels behövde jag rensa tankarna lite och dels begav jag mig ut för att leta efter påsktuppen. Elsa har funderat mycket på om han kommer att hitta ända till oss så det var bara att pallra sig iväg. Än en gång sänder vi en tacksamhetens tanke till Ingvar Kamprad som gör det möjligt att upprätthålla de "svenska" traditionerna i utlandet.
 
I går var jag full av entusiasm. Min hemresa är nu bokad till den 19 maj. Det kommer bli jobbigt att lämna barnen men därhemma finns bland annat en hund som väntar! Dessutom börjar det gå upp för mig vilken upplevelse vi kommer att få vara med om under hemresa nummer två. Tokyo, Hawaii, Los Angeles med omgivningar, New York och slutligen London. I går började jag titta på hotell och planera vad som vi kan tänkas göra på de olika ställena. I dag försvann dock all lust att planera vidare. Jag fick veta att Mira är svårt sjuk i hepatit (cirros). Fina, snälla, glada, vackra, smarta, vänliga, grod- och lämmelätande Mira som jag hjälpte till att förlösa för dryga 7 år sedan. En del av Liza och därmed en del av mig. Eftersom prognosen är mycket dålig känns det väldigt, väldigt sorgligt och därför blir det ett kort inlägg ikväll. Till alla er som har det lite muntrare önskar jag en fortsatt Glad Påsk!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela