swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Jag tror det här blir bra..

Publicerad 2013-09-08 13:26:25 i Allmänt

I fredags började det gå upp för mig att det här kommer nog att bli ett bra år. Trots att jag inte har mina djur, mor eller syster här (inte nödvändigtvis i den ordningen).

Dagen började att jag åkte med vår chaufför till flickornas skola, Ningbo Wangli International School, för ett föräldramöte och trots att jag inte träffat en enda person tidigare så verkade det som att många visste vem både flickorna och jag var. Jag har börjat acceptera att jag är apan i sammanhanget, men det bekymrar mig inte nämvärt.

Där satt jag i ett rum men föräldrar från i stort sett hela världen, alla högutbildade och kompetenta och jag gjorde vad jag kunde för att också se ut som att jag minsann också visste vad jag gjorde. Jag blev väldigt nyfiken på alla och jag hann prata med en man som ursprungligen kom från Indien, men som nu jobbade på ett av universiteten här i Ningbo. En mycket sympatisk man. Vilken rikedom för barnen att gå i en sådan miljö med så många intressanta kulturer och erfarenheter.

På kvällen blev jag upphämtad av ett par som jag träffat på gymet dagen innan. De tog mig till ett ställe som heter Dragon Fly, men jag har numera döpt om det till himmelriket. Det ligger i Laowaitan, en mycket trevlig stadsdel nära stadskärnan. Det är ett (seriöst) massageinstitut och de hade hur många olika typer av behandlingar. Vi tog en 60 minuters oljemassage med lymfdränage och det är första gången jag fick en riktig reaktion på en massage, jag mådde JÄTTEBRA efteråt. Fortfarande två dagar senare så har jag en skön känsla i kroppen. Det värsta är att de har väldigt många olika typer av behandlingar som jag måste prova innan jag vet vad som är bäst för nacken....

Efteråt gick vi ut och åt middag. Jag hade en väldigt trevlig kväll och jag tror att mina nya vänner från Litauen också hade det. Väldigt häftigt att sitta på en uteservering, långt borta i världen med folk jag bara har känt i en timme och ha det hur bra som helst!'

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela