swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Godissugen...not

Publicerad 2013-09-12 05:52:00 i Allmänt

Diskussionerna går höga om varför kineser är så smala. Är det att de inte har haft tillgång till vår feta, västerländska mat? Arv? Värmen? Jag kan direkt säga att det inte är någon av dem. Det har med felaktiga produktplaceringar och brist på kunskap inom konsumentbeteende att göra.

Om man blir sugen på något sött och går in på en affär så kan jag lova inom fem minuter är godisbegäret som bortblåst. Man vill inte heller äta någon som helst mat det närmaste dygnet.

Man kan gå och kika på godishyllorna i godan ro och tänka att det här ser gott ut...sniff, sniff...vad är det som luktar?...man tar ett steg till efter godishyllan och där, DÄR! har en vettvilling lagt rader på rader av torkad fisk, torkade näbbar, räkor, kycklingfötter, larver mm mm. Jag tror baske mig att jag sett en magsäck en gång. För er som inte har känt doften av dessa läckerheter så kan jag bara säga-lyckos er. Den får magen att vilja vända sig ut och in och jag har rusat ut från ett antal affärer i ren panik. MEN, för att komma ut måste man passera kassan vilket inte är det lättaste med alla köer och kaos som brukar vara i de smala gångarna. Kineserna har inte godis och andra godsaker som man inte behöver men som man köper bara för att det ser gått ut och för att det är lätt att stoppa ner i korgen, de har Durianfrukter. Själv stoppar jag hellre huvudet ner i vår slambrunn än att lukta på en durianfrukt. Den luktar, fel, stinker avlopp blandat med de vidrigaste lukter som överhuvudtaget finns på denna jord. Man skulle kunna säga att durianfrukten toppar hela upplevelsen.

Och vips - sötsuget har gått över!
 
Ett litet urval av läckerheterna. De här är vacumförpackade och luktar bara äckligt. Riktigt vedervärdigt blir det när man passerar lösviktsvarianterna på dessa. Särskilt till det kinesiska nyåret bullas det upp ordentligt och lösviktskorgarna fylls hela tiden på. Under februari månad blir det fasta för familjen Olofsson. Jag tänker då inte handla.
Drömjobbet-dela och skära Durianfrukter (de stora frukterna) till höger. Just det, det är inga små rackare heller. Jag vet inte vad de stackars asiaterna har gjort för att förtjäna dessa...

Kommentarer

Postat av: Iren

Publicerad 2013-09-13 11:01:36

Men fy. Kanske nästa diet efter 5:2 metoden här i väst.
Skönt att resan gått bra.

Svar: Tyvärr var det så stressigt innan vi for så vi hann aldrig säga hej då till dig (heller). Tjejerna har pratat om dig och vi får försöka skicka kort när vi reser, det går inte att skicka något här från Kina. Hoppas ni får en bra tävlingshöst. Beklagar också sorgen över Diva. Blev väldigt ledsen när barnen berättade det. Enda fördelen är att hon nu slipper ha ont. Kram
Åsa Olofsson

Postat av: Elenor

Publicerad 2013-09-15 12:06:38

Nu har jag hittat igen bloggen:-) Vad kul att kunna följa med er på er resa!)

Svar: Jag tänker på dig varje gång jag är i trafiken och undrar stilla för mig själv vad du skulle tycka. Skratta eller gråta?! Måste upplevas på plats så ni är väldigt välkomna!
Åsa Olofsson

Postat av: Lina Strindlund

Publicerad 2013-09-16 22:12:10

Haha, nu är jag inte lika avundsjuk på att du är i Kina längre.;) Men DURIANfrukt är väl gott! Jag ser många rawfood-människor som äter det och det ser så gott ut! De mixar dem osv. Men kanske säljs de i Kina i fel format, tex. omogna? tex. blandas doften med den där äckliga doften? Usch, säkert blandas bakterierna också... :P

Svar: Lukten kan säkerlligen förstärkas av den höga luftfuktigheten och värmen. Så många asiater kan ju inte ha fel, de älskar den! Själv skulle jag inte kunna få i mig den om det var det sista som fanns på jorden att äta! Ha det bra! Jo, förresten. De som hyr vårt hus är riktiga djurvänner och toppenmänniskor. Jag trodde att de skulle vara knäckta av att ta hand om våra fyra kaniner. Nu vill de börja ta hand om kaniner som inte har det så bra. Vet du av någon så kan du gärna tipsa om dem. Jag återkommer med mailadresser när jag får tag i dem igen.
Åsa Olofsson

Postat av: J.

Publicerad 2013-09-17 15:24:45

Men fy farao så äckligt godis! Usch! Du kan ju visst skriva :)

Svar: Jag hade tänkt länka till din blogg, som är den enda jag läser. Är det ok? Sköt om dig! Tänker mycker på er, hur mår Ronja?
Åsa Olofsson

Postat av: j.

Publicerad 2013-09-25 17:24:25

Ja det går så bra så! Ja det är sisådär med Ronja tyvärr. Halt till och från, lite hängig från dag till dag och blir fort trött i höfterna. Idag hände nåt väldigt obehagligt med henne, hon tvärstannade på promenaden och huvudet får fram å tillbaka och ögonen rullade från sida till sida, precis som nåt anfall. Jag blev livrädd, trodde hon skulle dö :( Det gick över efter ca 1 min. hon var lite omtumlad efteråt med sen helt som vanligt så måste ha uppsyn på henne nu och boka tid till vet. Pratat med vet. idag, dom kunde ej säga vad de var såklart men sa att det kan bero på mycket olika saker, smärta t. ex. så blir att boka tid i morgon. Hur mår Liza? Kram!

Svar: Stackars, stackars Ronja. Det gör ont i hjärtat att höra det där. Det är så svårt att acceptera att det kommer en dag när de inte orkar mer. Jag hoppas verkligen att hon återhämtar sig. Liza mår bra hos mamma. Enligt uppgifter är hon glad och haltar inte. Jag saknar henne så mycket men är ändå glad att hon får gå in och ut som hon vill i lagom temperatur i stället för att vara här i värmen som hon inte gillar. Jag kommer vara evigt tacksam till mamma som ställer upp och har henne. Jag räknar med att få flera år med Liza när vi sedan kommer hem. Sköt om dig och vännerna.
Åsa Olofsson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela