swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Förra lördagen var en annorlunda dag

Publicerad 2013-09-27 09:58:57 i Allmänt

Dagen började med Tennis. Per och Seth har hittat en tennisbana som nästan aldrig används förutom av oss. Jag spelade en del tennis i min ungdom men har lång väg tillbaka. Elsa och Linnea har börjat spela och tycker att det är väldigt kul. Seth är en utmärkt lärare för dem!

 Lite trassligt när man ska spela mot sig själv men ändå roligt! I går fyllde min fina, älskade flicka 9 år. Hon önskade sig tennisbollar.

 Därefter gick Alexandra, Katarina, Seth och jag till ett nyöppnat massageställe i närheten av tennisbanan. Äntligen hade jag fått (läs tvingat) med Alexandra till massör, och jag hade försökt övertala henne hur skönt det var att få massage. Själv såg jag fram emot en lång, skön, avslappnande massage men att det inte skulle bli det blev vi snabbt varse om. I sådana här situationer känner man sig helt utelämnad när ingen pratar ett ord engelska och den lilla kinesiska jag kan räcker inte på långa vägar. Det är bara att följa med, göra som man tror att de säger och hoppas på det bästa.

 I rummet stod 5 fåtöljer. Då började vi inse att det här inte blir en vanlig massage. Sedan kommer två kinesiska killar och en tjej (Seth kom in lite senare än oss). Jag får den största killen (det är nog den första stora kines jag sett). Förmodligen hade de bedömt att de måste sätta in det största och starkaste de hade för att ta sig an mig. Först började de med att ta in ett fotbad med väldigt, väldigt varmt vatten. I vattnet hällde de något som påminde om bär. Alexandra var säker på att de skulle tillaga hennes fötter. Jag vågade inte ens titta för jag var säker på att de hade hällt några djur i baljan. Ni hör ju vilka hemska fördomar vi har.

Därefter började massagen. Massören fäller helt sonika ner stolsryggen och klättrar upp bakom mig. Helt plötsligt hade jag en främmande man väldigt nära inpå mig. Kineserna har av naturliga skäl inga problem med intimitet med främmande människor och de förstår inte oss västerlänningar som har behov av att vara för oss själva och att vi har en personlig zon där det inte känns bekvämt att släppa in vem som helst. Det kanske inte hade känts lika obehagligt om det inte varit så att han pratade, fnissade och viskade med de andra precis hela tiden! Förmodligen tyckte han att det var väldigt speciellt att se så många västerlänningar. I övrigt har jag ingen aning om vad han babblade om och jag vill inte heller veta. Den märkliga känslan försvann snabbt när han direkt gick på väldigt ömma punkter. Fullt upp att överleva smärtan och massagen gick jag in i mig själv. Å jösses vad ont det gjorde. Efter ett tag sätter han sig med fötterna mot min rygg, tar mina armar bakåt och börjar massera mig med sina fötter på ryggen! (Eh, ska det vara så här? Har han ingen farstu alls?!) Sedan ville han att jag skulle luta mig bakåt och lägga mig på hans ben. Med andra ord skulle jag börja utföra akrobatiska rörelser över hans ben. Helt plötsligt ligger mitt huvud i hans skrev och han sitter bakom och masserar huvudet. Jag hade förstås huvudet på en kudde, men någonstans där går min gräns över vad som är lämpligt beteende vid första träffen. Jag vet inte om ni kan föreställa er det jag beskriver men till slut låg jag bara och skrattade åt den väldigt absurda situationen. Vad hade jag släpat stackars Alexandra på?

Sedan var massagen på baksidan klar och en timmes fotmassage följde. Det gjorde ont, precis som allt annat men var välbehövligt. När han på slutet började använda eld och koppar på fötterna hade jag för länge sedan passerat stadiet när ingenting längre förvånade mig. Till sist avslutade han med massage på benen som jag skulle vilja beskriva som tortyr, vilket är det ord jag skulle använda att beskriva 100 minuter av massagen och resterande 10 min kanske skulle kunna betäcknas som pleasure. Jag tror att det är lymfdränage-massagen som gör så vansinnigt ont. Resten av dagen kunde jag komma på mig själv att börja skratta rakt ut det jag precis varit med om. Jag vet inte riktigt vad det säger om mig. Kanske håller jag på att bli galen?!

Senare på kvällen var vi på kalas och då fick vi veta av de mer rutinerade kinaborna att vi precis upplevt kinesisk massage och att proceduren var helt normal. Men Katarina, Seth och jag kom in på massagen flera gånger under middagen. Vi var nog tvungen att övertyga oss själva att det verkligen hänt. Och historien kunde ha slutat där, men saken är den att jag sov ett och ett halvt dygn efteråt. Det har aldrig hänt förut och jag har bara en förklaring till det och det är att det hände något i kroppen under massagen. Så nu måste jag ju dit igen eftersom jag tror på och har respekt för (vissa av) kinesernas alternativa metoder. Jag får ta den mindre trevliga intimiteten mot den verkan massagen har på kroppen. Och nu vet jag vad jag har att vänta. Det är stor skillnad!

 

Tips: Om ni är i Kina och vill ha massage, var lite restriktiv mot de firmor som använder SPA på skyltarna. Det kan vara en indikator på att ni kommer att erbjudas något mer exklusivt/schaskigt beroende på hur man ser det. Och gör inte som två tjejer från ÅLÖ som bad om europeisk massage. När de dessutom ville ha kvinnor så blev det väldigt mycket tisslande och tasslande bland massörerna. När det gick upp för dem vad de hade beställt tackade de för sig förstås, men det finns väldigt många seriösa ställen och ni ska passa på att unna er massage när ni är här. Jag betalade 190 kr för en timmes oljemassage på Dragonfly och 110 minuters fot och kinesisk massage/tortyr kostar 285 kr. 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela