swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Dansa med tanter

Publicerad 2013-09-05 09:58:42 i Allmänt

Varje kväll samlas ett antal damer ute på infarten till lägenhetskomplexet och har någon form av träning till kinesisk musik. Jag har fått pikar av Per att jag skulle passa in i där; -Gå ut och dansa lite med tanterna du, så får du röra lite på dig. Numera orkar jag inte ens bli uppretad av ett sådant uttalande längre, jag gör som vanligt-lyssnar inte.

Men en kväll när jag passerade dem slank jag in längst bak i gruppen och min första tanke var att jag var tacksam att svåger Anders befinner sig på andra sidan jorden. Annars hade han hade haft material för lustiga kommentarer ett helt år framåt.

Hur som helst så höll jag ut 5 minuter, sedan värkte axel- och armmusklerna så mycket att jag hade lust att slita av mig armarna. Efter två dagar vaknade tjurskallen i mig, jag var bara tvungen att gå dit igen för att bevisa att jag kan bättre. Gång nummer två höll jag ut 15 minuter men låg två dygn efteråt i värk. Hur är det möjligt att en grupp äldre kvinnor kan stå en hel timme och göra övningar med armarna i höjd med eller över axlarna?! Och varje kväll dessutom?!

Nu har jag ytterligare ett mål med den här resan; att bli så stark så att jag kan vara med på ett helt pass. Jag har ett år på mig att bli lika stark som ett antal kinesiska 70-åriga tanter!

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2013-09-06 11:05:00

Heja, heja dig! Både till träningen och till bloggen. Du skriver jättebra ju! Har läst med stor behållning!

Svar: Tack! Det var snällt sagt......men skicka gärna tips på hur man skriver. Jag behöver experthjälp!
Åsa Olofsson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela