swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

God morgon Sverige!

Publicerad 2013-10-14 08:45:00 i Allmänt

Jag hoppas att ni vaknar upp till en ny, fantastisk dag! Medan ni har legat och sussat har jag varit på Metro och storhandlat mat, min favoritsyssla här i Kina, och skickat in en ansökan till nästa termins kurser. Förhoppningsvis blir det kinesiska, hästens sinne och beteende och projektledning för hela slanten.

I dag känner jag mig lite filosofiskt lagd och vill dela med mig av två kinesiska historier/ordspråk. Båda kommer från Johan Björksténs bok Kinesiska - språket i mittens rike.

Den första har sensmoralen: Behandla din nästa som hon vill bli behandlad, inte som du själv vill bli behandlad:

Det var en vacker havsfågel som flög till ett land. Kungen bjöd den att dricka vin och äta kött och ordnade musik för den att lyssna på. Fast kungen behandlade den så väl, ville fågeln varken äta eller dricka och efter tre dagar dog den. Orsaken var ett det som kungen gav den var sådant som han själv tyckte om, inte sådant som fågeln tyckte om.

Den andra historien är från Ming-dynastin (1368-1644) och jag vet inte varför jag tycker att den är så otroligt rolig....

En fru slog sin man. Mannen gömde sig under sängen. Frun skrek:
-Kom genast fram!
-Nej, sa mannen,
-Kom fram med dig!
-När karln i huset säger att han inte kommer ut så kommer han inte ut heller!

När Elsa fyllde år gjorde vi ett bildspel med bilder från Sverige som hon visade i sin klass. Det går barn från hela världen i klassen och eftersom hon är enda svenska kändes det lite kul att få visa upp hur det ser ut i Sverige. Så nu är Innertavle, alla våra djur och Hans-Görans kor uppvisade inför, enligt Elsa, mycket storögda barn. Barnen var väldigt fascinerade över alla djur vi hade men störst intryck gjorde tydligen Pers bild av Jonas Hörnlund på skoter. Det var inte lätt för stackars Elsa att försöka svara och förklara alla frågor vad en skoter var på engelska. Förlåt Jonas att jag publicerar bilden utan att fråga dig! 



Nej, innan jag hinner fastna i känslorna för allt där hemma är det bäst att fortsätta plugga. Vi har i uppgift att besvara frågan huruvida djur är intelligenta. Jag har förmånen att läsa om djurens kognition och får grotta ner mig i djurens medvetande. Väldigt intressant men svårt för en gammal kvinnas hjärna att ta till sig all teori.

Några som definitivt borde lära sig mer om att djur har känslor är kineserna. Jag har länge tänkt skriva om deras hundslaktsfestival, hur vansinnigt illa de behandlar djur (inte alla-det finns ca 60 miljoner kinesiska djurvänner) och hunduppfödning till kött mm men jag måste samla mental ork för det. Just nu stänger jag av och blundar för det för att överhuvudtaget kunna leva här. Jag försöker också lära mig (kommer aldrig kunna förstå) den kulturella betydelsen av att inte bara äta hund, utan att plåga ihjäl den innan eftersom kineserna anser att adrenalinet i köttet ger dem kraft. Eller syftet med att flå hundarna medan hjärtat fortfarande slår. Jag funderar fram och tillbaka på vad jag skulle kunna göra för att hjälpa djuren här, men det är inte så lätt när jag inte kan språket så bra. Jag kommer dock inte lämna Kina utan att bidra på ett eller annat sätt till att djuren får det bedrägligare.

Nämensåatt, nu avslutar jag det här märkliga inlägget utan röd tråd, tar ett djupt andetag och negligerar det värkande hjärtat. I stället ska jag fokusera på stoppet i vårt avlopp i köket. VVS-killarna här har sina egna modeller för hur man bygger avlopp med devisen att det går så länge det går!
 

Kommentarer

Postat av: j.

Publicerad 2013-10-15 09:46:31

Fy farao så hemskt de där med hundarna :(

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela