swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

En missförstådd mamma

Publicerad 2013-10-18 11:30:33 i Allmänt

Några har undrat varför jag inte lägger ut några bilder på mig. Ja, svaren på det är många. Bland annat tror jag att världen blir en bättre värld utan en massa bilder på mig snurrandes runt i cyberrymden. Däremot har jag inga problem att blottlägga mina barn, vilket inte är helt logiskt. Jag ska för en gång skull frångå min princip att inte lägga ut en bild på mig och jag gör det i slutet av inlägget. Se och njut!
 
Barnen börjar bli stora. I dubbel bemärkelse kan man säga. Alexandra och Linnea har vuxit om mig. Vart tog de små trollungarna vägen? Jag tror att jag håller på att bearbeta att de är på väg att bli stora eftersom jag på nätterna har börjat drömma att de är små igen. Det är inte bara dem som är på väg in i en ny fas i livet, utan även jag. Från att alltid ha haft ett antal barn med mig vad jag än har gjort så kan de vara ensam hemma en stund. En kväll förra helgen samlades föräldrar och lärare på en pub och deltog i frågequiz. Tjejerna var hemma och hade hur roligt som helst. När jag ringde och pratade med dem sa Alexandra: -Du måste lära dig tagga av, mamma. Det är jätteskönt att vara hemma själv. Vad svarar man på det?!
 
Ett av skälen till att vi valde att åka hit till Kina var att barnen skulle få ta del av en ny kultur och ge dem perspektiv på hur bra de har det i Sverige. Önskan är att de ska börja uppskatta allt det där som de har hemma och som de (och även jag) tar för givet. Resultatet återstår att se men vi lever inte direkt i misär här. Vi har en fin lägenhet i ett exklusivt compound. Vi har även privatchaufför (västerlänningar får inte, och bör inte, köra här) och de går på en skola där alla elever har minst en förälder som har hög befattning. Dessutom är det mesta, utom livsmedel, billigt så man kan unna sig saker som vi annars inte gör hemma. Allt det här motverkar syftet litegrann.
 
Ningbo är en tämligen rik stad med många miljonärer, mängder av fina bilar och fina vägar, bra samhällsstuktur mm. Ännu lyxigare är det i Shanghai. Jag läste någonstans att privatpersoner som tillhör medelklassen i Shanghai har tillgångar för 10 miljoner (!) och mer. Det går förstås att diskutera hur de fått dessa tillgångar, men det blir intressant att se vilken påverkan dessa, allt fler rika kineser, får när de börjar bege sig ut i världen.
 
Det andra skälet var att vi skulle få vara tillsammans med barnen och ägna all fritid åt dem. Inget hus som ska renoveras, ingen bil som inte startar, inget jobb på gården osv osv. Men helt plötsligt när vi har all tid i världen att umgås, hinner barnen bara hem från skolan så går de in till var sitt rum och stänger dörren! Jag hinner knappt säga hej till dem så är de borta! Riktigt så osociala är de inte hela tiden, men de har kommit in i åldern när det inte är lika roligt att umgås med mamma längre. Hur det nu är möjligt? Bättre mamma får man leta efter, eller?! Jag börjar deras dag med att sjunga för dem på morgonen. Tror ni att de är tacksamma för det? Icket. Och jag förstår ingenting; vem vill inte vakna till skönsång? I och för sig minns jag hur pappa sjöng för mig och det var INTE uppskattat, men det är skillnad - jag sjunger ju bra! Förutom att jag är allmänt pinsam så är det tydligen extra pinsamt att jag skrattar åt mina egna skämt-som INTE ENS ÄR ROLIGA! Det finns dock en fördel med deras ändrade attityd och det är att jag har världens bästa hot att ta till vid behov. Och det här är ett tips till alla tonårsföräldrar: -Om du inte gör som jag säger kommer jag att komma och hälsa på dig på skolan en hel dag. Det fungerar varje gång!
 
Linnea är väldigt tystlåten i skolan, men direkt hon lämnar skolan tar hon igen alla ord hon inte fått ur sig under dagen. Och hon är en väldigt, väldigt rolig flicka! Vid middagarna håller hon låda så att vi andra vrider oss av skratt. Hon kommer även med underfundiga kommentarer som är så otroligt roliga och det var vid ett sådant tillfälle jag sa till henne att hon ärvt sin humor efter mig. Den min hon då visade sa allt. Helt spontant skrek hon nej och såg helt förfärad ut. Som om det skulle vara ett straff att ha fått min humor??!!
 
Som en morgon i Vietnam när Alexandra var väldigt länge på toaletten. Jag sa flera gånger till henne att jag var kissnödig. Till slut kom hon ut och sa att nu är toaletten ledig. Nu är det försent sa jag och började gapskratta. -Är du seriös skrek hon, gick in till sig och slängde igen dörren. Det är tacken för att man försöker sprida lite glädje här i världen...
 
Ha en trevlig helg!
 
 

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2013-10-18 15:56:21

Jag tycker i alla fall att du är rolig. Kanske klen tröst, men ändå. Vi skyller på pappa.

Svar: Ja, det låter bättre än att bekräfta att det bor en liten sadist i mig!
Åsa Olofsson

Postat av: Lina Strindlund

Publicerad 2013-10-18 19:29:00

Mäh, det var ju en retuscherad bild av dig! :P

Ang. de som bor i ert hus, kanske min kanin skulle trivas bättre där. Kan jag få deras kontaktuppgifter? Men sen måste ju du ta hand om alla djur de samlar på sig, när du kommer hem igen. ;) Vad fint att de vill ta hand om kaniner, finns säkert många bortglömda/missförstådda kaniner! ;(

Låter som ni har det bra i Kina, ni kan säkert lära er massor även om ni inte lever i misär. Ni kan väl engagera er i välgörenhet...? Jobbar ni också eller är det i princip semester?

Mer foton tack! Av dig och av vyerna! :)

Svar: Av vyerna-ja! Av mig-nej! Jag skickar deras uppgifter!
Åsa Olofsson

Postat av: Elenor

Publicerad 2013-10-18 22:46:04

Jo, detta med tonårsdöttrar är intressant... Man har dock insett att de är egna individer, trots att man hela tiden drar omöjliga paralleller till sin egen tonårstid...

Det här med sången på mornarna Åsa. Hur tänkte du då? Jag minns fortfarande Owes tolkning av "Vill du se en stjärna..."

Svar: Åh, tack! Nu fick jag ytterligare ett låtförslag till min morgonrepetoar! Hur har jag kunnat missa den? Den är i stort sett omöjlig att glömma i pappas version!
Åsa Olofsson

Postat av: j.

Publicerad 2013-10-22 22:32:28

Haha! Du är ju för rolig :D

Svar: Ja, eller hur?! Skönt att det finns någon fler med humor i världen! Ha det gott och hälsa vovvarna!
Åsa Olofsson

Postat av: Maria J

Publicerad 2013-10-24 22:41:10

Halloj! Oj, vad kul att läsa din blogg, Åsa! Du skriver jättebra! Underhållande och intressant!

Svar: Tack, tack! Det var snällt sagt!
Åsa Olofsson

Postat av: pernilla

Publicerad 2013-10-29 17:50:04

Hej Åsa!
Vad kul att läsa om era äventyr, du är duktig på skriva! Felicia saknar Elsa och pratar ofta om henne, hon har mejlat men jag vet inte om det kommit fram?
Ha det gott och hälsa tjejerna & Per!
Med vänlig hälsning
Pernilla

Svar: Hej! Jättekul att höra av er! Det måste vara lugnt nu i Innertavle när det inte bor en hund som skäller varje gång ni går förbi! Elsa blev väldigt glad att få mail av Felicia, gissa om hon saknar henne! Vi svarade igår, Elsa behövde några dagar på sig eftersom hon hamnade i en svacka av hemlängtan när hon läste mailet. Det går upp och ner för henne men det är inte så konstigt med allt nytt som hon utsätts för. Jag kommer att åka hem nästa vecka för att kolla till allt där hemma, vi kanske ses då!Ha det jättebra och hälsa!
Åsa Olofsson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela