swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Julshopping i Kina

Publicerad 2013-12-25 10:19:22 i Allmänt

I mitten av december håller julen på att komma på allvar även i Kina. Gisela och jag ordnade en jullunch för de skandinaviska fruarna. Mycket trevligt, och särskilt uppskattade jag att få arbeta ihop med Gisela, en fantastisk trevlig kvinna från skåne.

Vi höll till i Giselas lägenhet som ligger i andra änden av huset och jag gick emellan lägenheterna med mat och stolar. På mig hade jag mitt förkläde i mormorsstil med äpplen på och mina röda dockstatofflor. Vid ett tillfälle fick jag hjälp av en kinesisk mamma med ett litet barn i barnvagn att hålla upp en av dörrarna in mot lobbyn. När jag hade gått igenom höll jag i min tur upp dörren till henne så att hon kunde komma igenom med barnvagnen. Hon blir glad och säger xie xie Ayi. Xie xie betyder tack och Ayi säger man till alla som kommer hem och städar och hjälper till hemma. På lunchen sa jag att jag hade blivit utnämnd som Ayi och att jag var lite stött över det. Nej, nej det ska du inte vara, det är mer ett vördnatsfullt uttryck för....äldre tant. Ja men då så. Då är det helt ok.

Jag och flickorna tog bussen för att åka och köpa lite julklappar den 15 dec. Strålande väder, som en junidag hemma, men luften fortfarande dålig. Det var första gången vi åkte buss en lördag och jag vet inte om det alltid är mycket folk på lördagar eller om det var för att julen börjar närma sig, men det var mycket folk i bussen. När jag och tjejerna klev på blev vi snabbt bussens attraktion. Vi stod upp och stackars Elsa hamnade brevid en pratglad kinesisk man med förmodligen några droppar under västen. Han pratade konstant med främst Elsa under hela bussresan. Women bu neng Zhong wen, vi pratar inte kinesiska, försökte jag säga men som vanligt är det ingen kines som förstår vad jag säger så han bara log, nickade och fortsatte babbla. Det enda jag kunde uttolka av hans 20 minuter långa harang var att han var fascinerad över att jag hade tre döttrar. Är man utlänning är man undantagen enbarn regeln, annars är det inte ovanligt att man får betala runt 200 000 kronor per extra barn (beroende på inkomst). Det är dock på väg att ske lättnader, eftersom man har insett att det i framtiden inte kommer att finnas tillräckligt med folk att ta hand om den äldre generationen.

 
 
full
Det känns inte som att det var så länge sedan pappa köpte en dansande tomte och spelade för barnen som med skräckblandad förtjusning lyssnade och tittade på den. De minns fortfarande den tomten. Om pappa fortfarande hade levt hade jag nog baxat hem en sådan här i fullsize-format. Jag är ganska säker på att han hade uppskattat den. Flickorna gick omvägar när de började spela och dansa...

 Lite schaskig julpyntning, som riskerar att skrämma slag på barnen.
 
Avslutar med en liten kinesisk solskenshistoria. Eller ja, jag vet faktiskt inte vad jag ska kalla den. En kinesisk man har stämt och precis vunnit över sin fru. Han stämde sin fru för att deras barn hade blivit så ful. Det visade sig att hon innan hon träffade honom hade gjort skönhetsoperation som hon inte talat om för honom. Så nu hade barnet fått kvinnans tydligen inte så vackra gener och domstolen gav honom alltså rätt. Empatin om andra lyser med sin frånvaro, vilket jag anser är ganska typiskt för det kinesiska samhället. Återkommer om det.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela