swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Lägenheten i Ningbo

Publicerad 2013-08-31 13:42:00 i Kina

 
 
 
Jag kommer att lägga ut lite bilder på lägenheten i Ningbo. Eller som Elsa fortfarande kallar det: hotellet. Det är påkostat och stort. Vi hade tur som fick tag i en så stor lägenhet, det är ju inte direkt vanligt att familjer har tre barn. Nu hörde jag att Kinas högsta ledning ska ta upp frågan om att lätta upp ett barns-regeln. Man har räknat med att det i framtiden inte kommer att finnas tillräckligt mycket folk att ta hand om de äldre. De finns de som har fått lättnader redan och det är ofta boende på landsbygden. Även rika bryter mot denna lag eftersom de då har råd att betala en avgift till staten.

Det finns flera aspekter på konsekvenserna av en-barns familjen. Först växer det upp ensam men all släkt som skämmer bort barnet alldeles för mycket (men förstås i all välmenhet). Men sedan kommer kanske den tyngsta bördan, att ensam försörja sin egen familj och kanske också sina föräldrar mfl. Det ligger ett tungt ok på dessa barns axlar,

Men tillbaka till bilderna. Tyvärr gör de inte lägenheten rättvisa.

 
Vardagsrummet, det första man ser när man kommer innanför dörren
Åt vänster ligger två badrum och tre sovrum
 
 
 
Linneas rum
 
 
 
Elsas rum. Notera sakerna från IKEA. IKEA öppnade här i Ningbo för ca 1 månad sedan. Vägen till IKEA var den första väg jag vågade utforska själv. Första gången gick jag, men efter att det tog en timme köpte jag en cykel, så nu går det betydligt snabbare. En utflykt dit en gång i veckan har varit lagom nu innan studierna börjar sen får jag försöka överleva mer sällan besök.
 
 

Alexandras rum
 
 
Vårat sovrum
 
 
Badrummet i anslutning till vårt sovrum- innehåller även dusch och toalett
 
 
Ugnen och jag är fortfarande inte vänner. Siffrorna på klockan förstår jag, i övrigt är allt på kinesiska tecken. Familjen har fått äta ett antal tveksamma måltider och bullar.
 
 
För att inte tala om gasspisen. Helt livsfarlig, jag har redan nuddat elden med två grytlappar och smält ner halva sidan på en skål. 
 
 
Elsa lägenhetscoumpandets pool. Det är skönt att kunna svalka sig efter skolan när det är mellan 34-40 grader varje dag. I dag har det faktiskt varit den svalaste dagen hittills, 26 grader. Skönt, för med 90% luftfuktighet så är det en plåga att vara ute. Men förhoppningsvis vänjer vi oss.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela