swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Några bilder från Ningbo

Publicerad 2014-10-19 12:15:11 i Allmänt

Den här bilden tycker jag om. Bland alla lamborginis, porschar och andra lyxbilar som börjar dyka upp i Ningbo så finns det även alternativa sätt att skjutsa sin fru. På en praktisk cykel. Jag blir nästan lite rörd över det här paret. Brevid står en av Kinas hjältar som håller staden ren. Utan dem skulle man vada fram i skräp, matrester och förmodligen lite avföring. 
 
 
 
När man ska köpa blommor åker man till en blomstermarknad. Jag har Arna att tacka för att hon drar med mig på sådana här utflykter. Jag är dålig på att upptäcka saker och ting på egen hand och det var trevligt att gå där med henne. Blommor kostar för övrigt ingenting här, så det är ingen större katastrof om blommorna, av någon anledning, skulle gå hädan efter ett tag.
 
 
 
Ska man köpa kinesiskt porslin kan man med fördel köpa det på en sådan marknad. Det är förstås inget värde i dem men samma krukor säljs till betydligt högre priser på antikvitetmarknader. 
 
 
Jag var ute och cyklade en dag förra veckan i det fina vädret och det var skönt att lämna kinesiskastudierna hemma ett tag. Vi behövde smör och då är det Metro som gäller. GPS:n på min nya telefon fungerar men den kunde inte hitta igen Metro. Hur svårt kan det vara att hitta, tänkte jag för 100 gången, och lika många gånger har jag kommit hem i oförättat ärende. Tre, TRE, timmar var jag ute och trampade runt och började tillslut skratta för mig själv när jag kom fram till IKEA, som nästan ligger på andra sidan stan. Jag börjar fundera på om jag har någon inneboende, omedveten IKEA-radar som gör att jag alltid hamnar där till slut. Det är dock inget stort bekymmer för mig, däremot grymtar Per en hel del. Nytt för i höst är tre dalahästar framför entren. Det och Arlas mjölk. Det är som att komma hem...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela