swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Taskig internetuppkoppling

Publicerad 2014-02-28 13:10:00 i Allmänt

Något har hänt med vår internetuppkoppling. Från en dag till en annan har hastigheten sänkts drastiskt så nu går det inte längre att se program på svtplay osv. Inför OS köpte vi en dosa för 4G uppkoppling för att få upp hastigheten. Det blev lite bättre men man kan milt säga att spänningen I varje lopp drogs ut på tiden. För varje minut loppet pågick tog det två minuter för det att spelas upp. Nu var vi ändå så tacksamma att kunna se det, så det spelade ingen roll att det blev så långa lopp. Nu kunde man sitta och prata och ha lite samkväm samtidigt med Seth och Katarina. Barnen däremot ser inte tjusningen med skidor-där har vi misslyckats kapitalt i vår uppfostran.

Men man kan fundera på vad som hänt. Några norska par berättade att sedan Norge gav fredspriset till en kines har det varit väldiga restriktioner i internettrafiken till Norge från Kina. Partiet arbetar dagligen på nya strategier för att hindra den ökande internetanvändningen. Men körigt måste partiet ha. 2008 ökade it-abonnenterna till 90 miljoner och idag uppges siffran vara 800 miljoner användare. Precis innan jag ska göra mitt inlägg läser jag på Leijonhufvuds (en skribent av många böcker och artiklar om Kina) blogg att yttrandefriheten har inte varit så här begränsad på 20 år som den är nu. Anledningen är att tillväxten har avstannat och det tillsammans med att folket är allmänt missnöjda med korruptionen gör att presidenten har skärpt övervakningen för man vill förhindra att missnöjet sprids och därmed gror ytterligare.

Kinas stora brandvägg “KungFuNet” som kineserna kallar det kontrolleras men de kinesiska användarna hittar ständigt kryphål. Följande uppgifter är tagna från boken Kina-vår tids drama av Börje Ljunggren (2009). Det kan vara knepigt att få uppgifter från kinesiska källor så... Men I alla fall; Det partiet bland annat gör för att bibehålla kontrollen:
*installera mjukvara för filtrering av internet i alla datorer som tillverkas för den kinesiska marknaden.
*ökar anställningar av internetpoliser
*inför 20-års dagen av massakern på Himmelska fridens Torg stänga ner Facebook, Youtube och Twitter.
*Högsta ledaren får dagligen rapporter på aktiviteten på internet för att se vad som händer i Kina.
*förbjuda inbjudan till massmöten på internet

Partiet har en ambition att “varje händelse ska förbli lokal” men gissningsvis kommer det bli svårt för dem att förhindra det. Och förhindra det vill de förstås, hur skulle det se ut om opinioner skapades? Brandmuren filtrerar ord som F*lun och Ti*ń *n (a utbytt mot * för säkerhetsskull. Undrar om partiet kan knäcka koden?!) så det är några av de ord man inte ska nämna i sina bloggar. En microbloggs medellivslängd här i Kina är förresten 10 timmar lång, sedan släcks den ner. Ytterst lever alla på nätet under hotet att myndigheten kan ingripa med förödande konsekvenser. För att inte tala om journalister. Men det får bli en senare blogg...

Annars går tiden snabbt. Det är ömsom sommarvärme och ömsom regn ute. Barnen och jag har varit hängiga med feber och magsjuka. Jag sparkade i väg mig själv på gymet igår och idag vaknade jag upp med ont i halsen och värk, så förutom handling har jag mest sovit. I dag också. Jag borde vara utvilad vid det här laget så jag vet faktiskt inte vad som är fel. Det vore fel att säga att jag tar ut mig på dagarna så jag undrar om jag för första gången blivit så avslappnad att kroppen håller på att ta igen sig för att sedan kunna ladda batterierna igen. Om det vore så skulle det vara toppen. Det återstår att se om jag kommer hem som ett lik eller som en ny människa!

Den försvunna väskan är fortfarande borta. Den har skymtats i Köpenhamn, men sedan dess är det ingen som har sett den. Det är illa att det är en dator, kurslitteratur, nya kläder som Alexandra fick i present och mina mediciner i väskan. Medicinförrådet börjar krympa och de underlättar inte min situation. På plussidan har vi dock vår Ayi. Jag tror jag älskar henne och jag inser att det måste vara så här att ha en fru! Hon lagar den godaste kinesiska maten vi ätit här så varje måltid med hennes mat är en fest. Jag måste börja hänga i köket när hon lagar mat och förhoppningsvis kanske jag kan lära mig ett och annat. Av de enklaste ingredienser blir det en festmåltid och jag inser hur tur vi har haft som har fått just henne.

Jag har precis läst ut en bok som heter Röd jord, rött land av Ming Wang- Sonnerup. Nu när jag ändå bara legat och skräpat har jag passat på att läsa den 600 sidor långa boken. Nästa blogg kommer att handla om den och det som hände under Det stora språnget och Kulturrevolutionen. Det var en fruktansvärd bok och jag kan bara konstatera att Mao utsatte kineserna för de mest vedervärdiga saker under sina “små” experiment. Mycket av det som sker i Kina idag beror på det som hände under den perioden.

Avslutningsvis kan jag nämna att Volvoreklamen med Zlatan, som visst är ett samtalsämne hemma, har väckt reaktioner. I ett mail från redaktören på hemsidan som ni ska lägga på minnet: inbeijing.se, fick jag precis veta att Supporting Human Rights in China har svarat med att göra en ny reklamfilm. Men där Zlatan badar isvak och jagar hjort, får man se hur tibetanska munkar jagas med gevär, och fångar som utsätts för brutal vattentortyr. Den finns att se på YouTube för de som vill kika. Det är lätt att glömma att Volvo personvagnar nu är kinesiskt: https://www.youtube.com/watch?v=oFz1ZH6FzLk&w=480&h=360
 
Nu ska jag lägga ut det här inlägget. Om jag kommer ut på internet vill säga.....

Kommentarer

Postat av: Carina

Publicerad 2014-03-12 08:05:01

Hej. Jag skulle behöva en kontakt i Ningbo som kan hjälpa mig i min kontakt med ett företag som ska tillverka min uppfinning. Har du tid o lust att vara den kontakten?. Mvh Carina

Svar: Hej Carina! Maila mig [email protected] och berätta mer så kan vi kika på vad jag kan hjälpa till med! mvh Åsa
Åsa Olofsson

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela