swedeinchina.blogg.se

Det här är beskrivning av mitt år i Kina. Fakta om Kina, subjektiva betraktelser om kulturkrockarna mellan svenska och kinesiska traditioner och levnadsvillkor. Förhoppningsvis kommer jag även att kunna ge en hel del resetips runt om i Kina och Asien. Det kommer bli ett annorlunda, spännande, chockerande och lärorikt år från och med augusti 2013 och jag hoppas att ni vill följa med på resan!

Snö över Ningbo

Publicerad 2014-02-13 14:36:38 i Allmänt

Idag vaknade jag av att några snöflingor seglade ner utanför fönstret. Under dagen har snöfallet tilltagit men det hinner än så länge smälta när det landar på marken. Jag undrar hur våra grannar ca 100 meter bort har det. De bor och sover i ett oisolerat skjul utan dörrar....

 

Det är lite svårt att hinna med i svängarna vädermässigt. Förra veckan var jag helt förvirrad när det var upp till 28 grader varmt och vi var tvungna att plocka fram sommarkläderna för att inte förgås. På kinesiska nyårsafton stod vi på 12:e våningen och såg ut över stan vid 12-slaget. I kortärmat. Nu är det flera lager av tjocktröjor som gäller. Kylan kryper in under skinnet.

 

Annars har allt börjat återgå till vardagen. Per började jobba i lördags men tjejerna är lediga en vecka till. På fredag kommer Alexandra och Linnea tillbaka och vi längtar! Det är tur att de finns dem där hemma som ställer upp och tar hand om dem nu när de är själva! Och jag tror att de har hunnit med mycket medan de har varit hemma. Sist vi pratade med dem var de i Övik hos Marie med familj och de har hunnit sova över hos Elenor mfl. Anna har bjudit på mat och shoppat med dem. Mamma har ställt upp och skjutsat dem fram och tillbaka över hela stan och jag hoppas att vi kan återgälda alla tjänster när vi kommer tillbaka.

 

Själv sitter jag här och känner mig ganska värdelös och gnällig just nu. Jag har haft ont på allvar sedan november och jag vet inte hur jag ska göra för att komma på rätt köl igen. Arna tog med mig till en massör, som var mycket duktig och gick igenom hela nacken. Det enda jag förstod var “inte bra, inte bra” och jag tror han var bekymrad. Jag får känslan att de inte har dessa problem i Kina. Här tar man hand om skadorna direkt och låter det inte gå så långt som här. Jag ska åka tillbaka dit på tisdag och ta en ny massage. Förhoppningsvis lättar det lite. Motivationen sjunker lite när jag fortfarande har värk fastän jag inte har djur att ta hand om eller behöver anstränga kroppen med vedbärning eller andra saker. Jag borde må bra nu och frustationen är stor över att det inte är så.

 

Jag har dessutom börjat med kinesiskan och jag ställer mig frågan hur svårt det kan vara att lära sig några glosor?? Jag borde ha de bästa förutsättningarna för inlärning, men vad hjälper det? Alla andra i klassen har redan perfekt uttal (åtminstone känns det så) och jag, trots att jag sitter och tragglar, kommer inte ihåg en enda efteråt. Det är som att de bara swischar in genom ena örat och ut genom det andra. Elsa och jag var på second bridge market en dag och då försökte hon lära mig frasen “hur mycket kostar det” på kinesiska. Medan jag stod och upprepade det kom försäljerskan varav Elsa säger till henne: “-Jag försöker lära mamma lite kinesiska men det är då helt hopplöst!” Försäljerskan tyckte det var vansinnigt roligt och även hon kom med goda råd. Hur man säger det? Det har har jag glömt...


Bifogar en liten text om hur det är att vara expat i olika länder. Det bästa landet att befinna sig som expat är i...dam, dam, daam....KINA! Texten är kopierad från BBC:s hemsida (av Karina Martinez-Carter) :

 

China: The number one spot

FINANCIALS: Expats in China are well-paid, enjoying some of the highest compensation packages worldwide. The country ranked highly because when evaluating expats' overall economic situation--considering salaries and disposable income levels--China comes in second-highest, behind only Switzerland. Boasting several business hubs, some of the world’s most affluent expats are based in Asia, where the average annual salary is $74,000 per year, compared with the worldwide average of $64,000.

SOCIAL STYLE: Outside work, expats in China considered their quality of life to be high — third-highest of all the countries HSBC ranked. Almost half reported an improved work-life balance once they relocated. It seems expats in Asia are also social butterflies; they were the only group who reported a "more active social life" in their new country. And within Asia, China was ranked one of the top destinations for an improved social life. This could also be due to a higher proportion of young expats in China seeking out more opportunities to mingle: Half of the expats over 18 years in BRIC countries — that is, Brazil, Russia, India and China — are under the age of 34.

FAMILY LIFE: The Middle Kingdom ranked in the lower half of the survey — 16 out of 24 — for places to raise a family, although almost 75% considered their children to be safer in China than in their home country. Expat children living in Asia, more so than any other surveyed region, were also more likely to learn the native language of their host country. In terms of medical care the government announced a plan in early 2009 to provide universal healthcare to residents, an overhaul it is still working to roll out.

TOP TIP: Understanding business practices like exchanging business cards with two hands… will go a long way in China.

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela